عمر صنعت خودروسازی ایران به بیش از ۷۰ سال می‌رسد با این حال همچنان در مهم‌ترین بخش مربوط به این صنعت یعنی «فروش»، متولیان در حال درجا زدن هستند. این صنعت که در ایران حتی پیش از برخی کشورهای پیشرو رونق گرفته بود اما امروز برای فروش محصولات خود تنها راهکاری که پیدا کرده «قرعه کشی» است!

به کارگیری روش قرعه کشی آن هم برای خودرو که در دنیا به عنوان یک محصول مصرفی شناخته می‌شود نه تنها اجحافی در حق مصرف کنندگان محسوب می‌شود بلکه زمینه را برای رونق دلالی و سوداگری و افزایش بیش از پیش فاصله بین قیمت کارخانه و بازار فراهم می‌کند چراکه در این وضعیت بیش از اینکه ویژگی‌های فنی و امکانات خودرو برای متقاضیان نقش‌آفرین باشد، ابعاد اقتصادی و سودآوری تعیین‌کننده است.

نکته قابل توجه آنکه در این حوزه دامنه توسعه دلالی نه فقط به افراد بلکه به نهادها هم رسیده است؛ نمونه این موضوع نیز استقبال چشمگیر بانک‌ها از طرح قرعه کشی ایران خودرو بود. دو هفته پیش وقتی ایران خودرو اعلام کرد قصد دارد برای فروش ۱۱۷ هزار خودروی خود از روش قرعه کشی با شرط انسداد ۲۳۰ میلیون تومان در حساب‌های بانکی استفاده کند، بانک‌ها پیش از متقاضیان به استقبال این طرح رفتند و با وعده‌های مختلف و رنگارنگ سعی کردند پول بیشتری را جذب کنند.

بر همین اساس بانک‌ها از همان روز نخست شروع طرح قرعه کشی با ارسال پیام به مشتریان خود اعلام کردند که قصد پرداخت اعتبار و وام قرض‌الحسنه ۸۰ تا ۱۳۰ میلیونی برای شرکت در قرعه کشی را دارند آن هم در شرایطی که پرداخت وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن با کندی انجام می‌شود و به تازگی اعلام شده که فقط ۳۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند. حتی برخی از گزارش‌های مردمی حکایت از آن دارد که بانک‌ها در پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان هم طفره می‌روند و با گذشت ۵ ماه از آغاز واگذاری این وام، برخی از بازنشستگان هنوز موفق به دریافت وام نشده‌اند.

منبع:

https://mypresspage.com/story1723561/%D8%AC%D8%AA-%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1

https://rankuppages.com/story1722911/%D8%AC%D8%AA-%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1

https://bookmarks-hit.com/story16473050/%D8%AC%D8%AA-%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1