یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: ایران‌خودرو در مورد حذف موتور EF7 و جایگزین کردن موتور XU7 از بهمن ماه سال گذشته مرتکب تخلفات آشکار و محرز شده است.

تاکسی جدید ایران خودرو در راه بازار

 جمال علیزاده قمشه‌ای کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ در یادداشتی نوشت: خودروسازی در ایران سابقه‌ای تقریباً ۷۰ ساله دارد. این صنعت در سال‌های ابتدایی ورود به ایران با مسأله مونتاژ مواجه بود و حالا پس از هفت دهه گرفتار معضل انحصار و عدم تأمین نیازهای یک بازار همیشه تشنه است.

نبود رقابت سازنده در این صنعت به دلیل حمایت‌های بی حد و حصر دولتی، باعث شده سهم بزرگی از بازار خودرو در کشور بین دو شرکت تقسیم شده و این دو شرکت بدون توجه به رضایت مردم رفتار کنند.

ارائه محصولات بی‌کیفیت و ناایمن، خدمات پس از فروش ضعیف، تأخیرهای طولانی مدت در تحویل خودرو و مدل‌های فروش نه چندان شایسته از جمله آسیب‌های رفتاری دو شرکت اصلی خودروسازی است.

اخیراً هم شرکت ایران‌خودرو در قبال مشتریان یکی از محصولات خود مرتکب تخلفاتی چون اجبار در خرید، کم‌فروشی، تقلب در معامله، احتکار و امتناع از فروش شده است.

این تخلفات مربوط به ارائه خودروی سورن پلاس در طرح فروش سال ۱۴۰۱ است. در این طرح طبق اطلاعیه ایران‌خودرو قرار بود سورن پلاس با موتور EF7 به مشتریان تحویل داده شود اما با فرارسیدن موعد تحویل این خودرو به مشتریان، این شرکت اعلام کرده که موتور این محصول از نوع XU7P خواهد بود در صورتی که زمان قرعه‌کشی اصلاً مدلی به نام سورن پلاس XU7P وجود نداشته است.

تفاوت‌های موتور EF7 و XU7

بسیاری از مشتریان به دلیل نداشتن اطلاعات تخصصی درباره تفاوت این دو موتور، متوجه این تخلف نشده‌اند و همین که توانسته‌اند از بین میلیون‌ها متقاضی، برگزیده شوند راضی‌اند اما واقعیت این است که دو موتور مذکور هم از نظر فناوری و هم در بحث قیمت تفاوت چشمگیری دارند و نمی‌توان به سادگی از کنار این تخلف گذشت.

موتور EF7 در بازار آزاد بالای ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و فناوری ساخت آن نیز مربوط به کمتر از ۲۰ سال پیش است اما موتور XU7 در بازار آزاد ۷۰ میلیون تومان از موتور EF7 ارزان‌تر است و زیر ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. فناوری این موتور هم مربوط به ۴۰ سال پیش است و در جهان یک موتور منسوخ شده محسوب می‌شود.

افزایش قیمت نهایی سورن‌پلاس با وجود نصب موتور ارزان‌تر!

نکته جالب ماجرا آنجاست که ایران‌خودرو با وجود جایگزین کردن موتور ارزان‌تر و منسوخ شده XU7P به جای EF7، قیمت محصول را کاهش نداده و سورن پلاس XU7P را ۵ میلیون تومان گران‌تر از سورن پلاس EF7 قیمت‌گذاری کرده است. این در حالی است که سورن پلاس EF7 در بازار آزاد ۱۲۰ میلیون تومان از سورن‌پلاس‌های XU7P گران‌تر است.

به بیان دیگر ایران‌خودرو بر خلاف تعهدات اولیه خود برای استفاده از پیشرانه EF7، بدون اجازه از متقاضیان یک موتور ارزان‌تر با فناوری پایین‌تر را جایگزین کرده است. این یعنی کم فروشی و تقلب در معامله. از طرف دیگر با وجود این اقدام، قیمت را نه تنها کاهش نداده بلکه بالاتر هم برده است.

این شرکت علاوه بر این تخلفات، بدون توجه به اعتراض برخی متقاضیان نسبت جایگزین کردن موتور، به مشتریانی که موعد تکمیل وجه آنها فرارسیده اعلام کرده که در صورت عدم تکمیل وجه از فرایند تحویل خودرو حذف خواهند شد و به نوعی مرتکب تخلف اجبار در خرید شده است.

علاوه بر این موارد، ایران‌خودرو در مورد طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده و تحویل تاکسی‌های سورن پلاس هم مرتکب احتکار و امتناع از فروش شده و به بهانه نبود کپسول گاز عرضه محصول را متوقف کرده و با وجود گذشت چند ماه از موعد تحویل، تاکسی‌های سورن پلاس را به متقاضیان تحویل نداده است. در صورتی که نبود کپسول گاز به دلیل عدم تسویه دیون این شرکت با قطعه‌سازان است و این عدم تسویه باعث عدم تحویل کپسول شده و بحث کمبود کپسول موضوعیت ندارد.

منبع:

 

https://doctorbookmark.com/story16385384/jetbet-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA

https://bookmarkleader.com/story16382288/jetbet-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA

 

https://bookmarkforce.com/story16489705/jetbet-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA